Konsten att lyckas ranka på Google

Att ranka högt upp på Google kan uppfattas som väldigt krångligt och svårt. Vilket är både sant och falskt. Aldrig har väl uttrycket “allt är enkelt om man vet hur man gör” passat bättre. Men sen finns det saker som kräver enormt mycket utrustning eller erfarenhet, exempel på det kan vara att lära sig svetsa eller meka med bilen.

För att ranka högt upp på Google så är det sökmotoroptimering som man behöver sätta sig in i. För att arbeta med sökmotoroptimering så krävs ingen speciell datorkraft och heller inget annat än just det, en dator. Det finns en mängd olika både artiklar och videoklipp kring området och alla kan lära sig att göra lite. Grunderna är enkla och hur man arbetar med det väldigt logiskt. Det handlar om att berätta för besökaren vad sidan handlar om och att leverera kvalitet i det material som man tar fram på sin hemsida. 

Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

När vi pratar om det som du kan göra själv på sajten så pratar vi om området on-page optimering. Det vill säga det som vi kan göra “on-page”, eller på sajten som det betyder på svenska. Här arbetar vi med saker som:

  • Meta titlar
  • Meta beskrivningar
  • Huvudrubriker (H1)
  • Kvalitativ innehåll (content)

Meta titel är det som visas som huvudrubrik i sökresultatet. Nedan visat den lila texten. Det är här du får chansen att både berätta för Google och för besökaren vad den specifika sidan handlar om. I detta fallet nedan så handlar sidan om företag och att synas på nätet.

När vi pratar om meta beskrivning så är det här du får chansen att berätta lite mer om vad sidan handlar om, ovan visat den mindre svarta texten under rubriken. Här ges du möjlighet att “vinna klicket” i sökresultatet, det vill säga få besökaren som gjort sin sökning att klicka på just din hemsida. Detta är en faktor som inte påverkar din synlighet dock på Google, så att optimera den för sökordet som du vill synas på kommer inte att påverkas mer än att du kan vinna klicket. 

Huvudrubriker är den första och största rubrik som du sätter på din sida. Detta är även likt Meta titeln en direkt rankingfaktor och bör därför skrivas med omsorg. Att endast ha det sökord som du vill synas på i huvudrubriken är ingen särskilt bra idé, google har på senare dagar blivit så pass duktiga att de mycket enkelt kan förstå både böjningar på ord och längre meningar. Du kan istället straffas av Google om du försöker “spamma sökordet” alldeles för mycket för att på så vis ranka högt upp på Google. 

Sist men absolut inte minst så handlar det i slutändan om att leverera innehåll av hög kvalitet. Skriv för besökaren inte för sökmotororerna. Det är ett bra mindset att arbeta utifrån. På så vis håller du enklare en röd tråd på sajten och fokuserar på att göra det intressant för besökaren att läsa vidare. 

Lämna gärna en kommentar

Om Digigov

Vi fokuserar här på att skriva matnyttiga artiklar för att informera och lära. Främst fokuset kommer att ligga på ekonomi, finans och krediter. 

Nyheter som rör myndigheter och statliga instanser kommer även att förekomma.

Senaste inlägget