Streamingtjänster har under de senaste 10 åren utvecklats från något få gav någon uppmärksamhet till ett globalt fenomen som tar över allt större marknadsandelar. För bara ett par år sen var Netflix och SVT Play de enda streaming- och playtjänsterna som de flesta i Sverige kände till, och idag har de allra flesta inte bara en utan flera prenumerationer på streamingtjänster.
Det råder med andra ord inget tvivel om att TV i framtiden kommer konsumeras helt digitalt. Konsumenten vill ha kontrollen att välja när och var hen tittar på underhållning. Att behöva låsa sig till specifika sändningstider känns redan väldigt utdaterat.
Utvecklingen har gått så långt så att till och med professionella aktörer som jämför TV-abonnemang har börjat inkludera mer och mer information om de olika streamingtjänsterna.
Men hur stort är egentligen streaming? Och vilka är det som dominerar marknaden?
Streamingtjänsternas enorma antal kund
Vi har tagit en närmare titt på antalet kunder de olika streamingtjänsterna har. Det är det tydligaste sättet att visa på exakt hur stort inflytande dessa företag har över underhållningen vi konsumerar.
- Netflix – är fortfarande den överlägset största streamingtjänsten på marknaden. Trots att man rapporterade över 213 miljoner globala användare i oktober 2021, så är Netflix plats på tronen hotad. Flera andra streamingtjänster har på senaste sett enorm utveckling.
- HBO Max – bytte nyligen namn från HBO Nordic och är de nordiska delen av HBO. Totalt sett hade HBO 73 miljoner kunder världen över i slutet på 2021. Med flertalet prisbelönta serier under sitt bälte kan vi räkna med att HBO fortsätter levererar kvalitativ streaming under många år framöver.
- Disney+ – en av de nyaste streamingplattformarna på marknaden har snabbt blivit en av de största. Med över 129 miljoner användare över hela världen och underhållning från Pixar, Marvel, Star Wars, National Geopgraphic, med flera, är Disney+ en tjänst att räkna med länge.
- Viaplay – i Sverige och resten av Norden har Viaplay sett ett ordentligt uppsving de senaste åren. Under sista kvartalet 2021 ökade antalet Viaplay-kunder med 397 000 vilket innebär att företaget nu har över 4 miljoner prenumeranter totalt.
Att sprida ut sig för mycket och betala för flera olika streamingtjänster är inte att rekommendera. Istället är det bättre att hitta ett riktigt bra TV-abonnemang som inkluderar ett par streamingtjänst för att därefter komplettera abonnemanget med det du kan tänkas behöva. På så sätt får du mer kontroll över den underhållning du tittar på samtidigt som du begränsar antalet räkningar du behöver betala.